Elektrisch leasen of niet?

Elektrisch leasen of niet?

Het maken van een keuze voor een leaseauto is niet zo gemakkelijk. Er zijn veel zaken waar rekening mee moet worden gehouden en de informatie online is vaak verouderd. Er zijn de afgelopen jaren veel wijzigingen geweest met betrekking tot de fiscale voordelen van elektrische auto´s, maar ook zijn er ontwikkelingen geweest wat betreft de prestaties van enkele elektrische auto´s. In deze blog zal ik uiteenzetten wat de voor- en nadelen zijn van een shortlease elektrisch contract tegenover een lease van een niet elektrische auto.

De fiscale voordelen

Een elektrische auto leasen kan voordeliger zijn dan een reguliere auto. Dit heeft te maken met de bijtelling op elektrische auto’s. Een aantal jaar geleden was deze bijtelling 0% en waren elektrische auto’s dus enorm voordelig. In 2020 is de bijtelling vastgesteld op 8%, dit is nog steeds een stuk lager dan de 22% op benzine auto’s. Wel moet je er rekening mee houden dat elektrische auto’s gemiddeld een wat hogere cataloguswaarde hebben dan benzine auto’s. Het verschil tussen 8 en 22 procent is echter dermate hoog dat het financieel aantrekkelijker zal zijn.

Goedkoper per gereden kilometer

Een elektrische auto rijdt op, het zal je niet verbazen, elektriciteit. De kosten van elektriciteit in Nederland zijn dermate laag dat het rijden van 1 kilometer ongeveer 5,4 eurocent kost. Als je dit vergelijkt met een auto die benzine nodig heeft scheelt dit een hoop geld. Benzine kost gemiddeld 10 cent per gereden kilometer. Je zal dus maar de helft van de kosten maken per gereden kilometer.

Het bereik

Helaas heeft een elektrische auto ook een groot nadeel. De opslagcapaciteit van elektrische energie is vaak beperkt. Hierdoor is het bereik van een elektrische auto veel minder groot dan die van een brandstofauto. Gelukkig zijn er veel ontwikkelingen op technologisch vlak geweest de laatste jaren waardoor elektrische auto’s een groter bereik hebben gekregen. Zo heeft de nieuwste Tesla uitgebracht in 2020 een bereik van meer dan 600 km bij een volledig opgeladen batterij. In een klein land als Nederland is dat meer dan voldoende.

Opladen

Een ander nadeel van een elektrische auto is het opladen van de batterij. Hoewel er tegenwoordig laadpalen zijn die je auto snel kunnen opladen duurt het nog altijd langer dan dat tanken van benzine duurt. Daarnaast zal je soms even moeten zoeken naar een oplaadpaal voor je elektrische auto, terwijl er overal langs de snelweg benzinestations zijn.

Eindoordeel

Naar mijn idee is een elektrische leaseauto ‘the way to go’ voor mensen die de auto enkel in Nederland gaan gebruiken en geen verre trips naar het buitenland willen doen. De financiële voordelen van een elektrische leaseauto zijn te groot om te laten liggen.