De uitvinding van de fiets

De uitvinding van de fiets

Nederland is natuurlijk niet alleen het land van de molens en de tulpen, maar ook het land van de fietsen. Als Nederland op buitenlandse kanalen wordt afgebeeld zie je vaak Amsterdam of een molen, maar hetgeen dat je eigenlijk altijd ziet zijn fietsers. Er zijn in Nederland zelfs meer fietsen (22.8 miljoen) dan inwoners en dit maakt Nederland wel erg uniek. Je zou denken door het aantal fietsen en fietsers in ons land dat de fiets in Nederland is uitgevonden, dit is echter niet waar.

De eerste loopfiets werd in het einde van de achttiende eeuw door een Franse graaf uitgevonden. Echter leek deze loopfiets nog niet heel erg op onze huidige fiets aangezien er nog veel gebalanceerd moest worden. De eerste fiets die enigszins op onze huidige fietsen lijkt is halverwege de 19e eeuw, nogmaals door Fransen, uitgevonden. Een paar jaar later werd ook de kettingaandrijving uitgevonden. Dit tezamen met de uitvinding van de luchtgevulde fietsbanden en het ventiel in het einde van de 19e eeuw, maakt de fiets ongeveer compleet zoals wij hem nu kennen. Echter blijft de fiets natuurlijk geïnnoveerd worden, een van de bewijzen hiervan is het ontstaan van de elektrische transportfiets, de milieu- en ook voor ons energielevel-vriendelijke variant van de transportfiets. Hieruit blijkt maar hoeveel en hoe snel uitvindingen gaan bij de fiets. In deze blog bespreek ik nog een aantal andere soorten fietsen en het nut van hun uitvinding.

Driewieler

De driewieler is ontstaan om een gemakkelijkere balans op de fiets te kunnen vinden. Dit is dezelfde reden dat wij bij kinderen zijwieltjes aanbrengen tot het moment dat zij hun balans op de fiets hebben gevonden en als beloning hun zijwieltjes mogen verwijderen. Dit fenomeen is al vroeg in de ontwikkeling van de fiets ontstaan, doordat de balans een belangrijk probleem was bij het uitvinden van de fiets. Toen het aan het begin van de 19e eeuw nog een loopfiets was, moesten mensen met hun voeten vaart maken en tegelijkertijd balanceren op de fiets. Ditzelfde probleem was aanwezig toen halverwege de 19e eeuw de kettingaandrijving ervoor zorgde dat het ene wiel veel groter werd dan het andere wiel, om vaart te kunnen maken. Dit zorgde er echter wel voor dat de fietsen in bochten soms over zijn fiets gelanceerd werd. Het balansprobleem is uiteindelijk opgelost, maar de driewieler blijft de perfecte oplossing voor een makkelijk te verkrijgen balans.

Bakfiets

Ook de bakfiets is een van die fietsen die bijna alleen maar in Nederland gevonden kan worden. ’S Ochtends worden de kinderen erin naar school gebracht, in de middag worden er boodschappen in gedaan en daarna worden ook de kinderen weer opgehaald. Het is zodoende natuurlijk de praktische- en familievriendelijke uitvinding binnen de fietsgeschiedenis.